داروهایی که کرونا را درمان کردند

یک داروساز و عضو انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به وضعیت اثربخشی هر یک از این داروهای کرونا، گفت: داروهای تخصصی فقط برای کسانی است که در بیمارستان بستری شده‌اند و مردم نباید به صورت خودسرانه این داروها را مصرف کنند.

داروهایی که کرونا را درمان کردند

دکتر مهناز شکروی ، با اشاره به داروهای معروفی که برای درمان بیماری کووید-۱۹ مطرح می‌شوند، درباره میزان اثرگذاری آن‌ها، گفت: کرونا ویروس به خانواده وسیعی از ویروس‌ها با انواع متفاوت گفته می شود که نوع کووید-۱۹ از این خانواده برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد و تا امروز هیچ داروی اختصاصی برای درمان این بیماری تولید و عرضه نشده است.

شکروی با اشاره به وضعیت اثربخشی داروهای ضدویروسی که برای درمان کرونا معروف شده‌اند، گفت: متاسفانه در برخی موارد می‌بینیم که مردم به دنبال تامین این داروها از بازارهای غیر رسمی و غیرقانونی و حتی با قیمت‌های بسیار بالا هستند. یکی از این داروها، داروی تزریقی ضد ویروس رمدسیویر (remdisivir vial) است. استفاده از این دارو که البته در کودکان و زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ نتایج خوبی داده است، طبق آخرین مصوبه دارویی مهر ماه ۹۹ در پروتکل‌های وزارت بهداشت فقط با تجویز پزشک و در بیمارستان مجاز است.

وی گفت: طی ماه های گذشته دیده شده که این دارو متاسفانه در بازار غیر رسمی با قیمت‌های عجیب و غریب ۸۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی عرضه شده، در حالیکه نوع ایرانی آن تولید شده و اثربخشی خوبی دارد که با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بیمارستان و با تجویز پزشک در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

شکروی تاکید کرد: در آخرین مصوبه وزارت بهداشت دو دارو که مصرف آن ها در درمان کرونا اثربخشی قابل توجهی داشتند، اعلام شد که یکی از آن‌ها کورتون‌ها هستند. در مرحله خاصی از ابتلا، برای کاهش التهاب ریوی بیمار از کورتون‌ها استفاده می‌شود که شکایت بیمار از تنگی نفس را کاهش می‌دهد. دومین نوع داروهایی که مطرح شدند اینترفرون‌ها هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و به سیستم ایمنی ضعیفی که نمی‌تواند به تنهایی ویروس را مهار کند، کمک می‌کنند.

عضو انجمن علمی داروسازان ایران گفت: یکی از داروهای موثر در درمان کرونا، داروی گوارشی فاموتیدین است که جزو آنتی‌اسیدها است و داروی معده محسوب می‌شود، اما جالب است که در بیماران سرپایی علائم بیماری کررونا را کاهش داده و تاییدیه وزارت بهداشت هم روی آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی ویتامین‌ها ضد کرونا هستند و تاییدیه وزارت بهداشت را هم دارند، گفت: یکسری ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند سیستم ایمنی را مقاوم کنند تا بیماری کووید-۱۹ را مهار کند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین A، E و D و املاح سلنیوم و روی نقش بسزایی در کاهش ریسک ابتلا به کرونا دارند.

شکروی تاکید کرد: در نهایت کل داروهای موجود، فقط درمان علامتی محسوب می‌شوند و تا امروز دارویی که بتواند به صورت اختصاصی ویروس کووید-۱۹ را از بین ببرد، نداریم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها