هشدار کارشناس چینی:

یک کرونای جدید در راه است!/کشف ویروس کرونا در فاضلاب شهری

رئیس تیم کارشناسان چین در مساله مبارزه با کرونا اعلام کرد «ویروس کرونا در این کشور تا پایان ماه جاری میلادی (۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) کاملا کنترل خواهد شد اما شاید در بهار سال آینده یک کرونا جدید شیوع پیدا کند». به تازگی دانشمندان هلندی توانستند پیش از گزارش موارد ابتلا به بیماری کووید -۱۹، ویروس کرونا را در فاضلاب یک شهر پیدا کنند. افزایش چرخه این عامل بیماری‌زا در جوامع، باعث افزایش جریان یافتن آن در سیستم فاضلاب می‌شود. محققان اذعان داشتند که این مسئله می‌تواند هشداری جدی برای ظهور و پیدایش مجدد ویروس کرونا در شهرها باشد.

حجم ویدیو: 4.07M | مدت زمان ویدیو: 00:01:32

نیلوفر مجیدی_پژوهشگر

بعد از دست و پنجه نرم کردن چند ماهه جهان با کرونا، حال «جونگ نانشان» پزشک معروف و رییس تیم کارشناسان چین در مساله مبارزه با کرونا اعلام کرد «ویروس کرونا در این کشور تا پایان ماه جاری میلادی (۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) کاملا کنترل خواهد شد اما شاید در بهار سال آینده یک کرونا جدید شیوع پیدا کند».

کرونا در فاضلاب شهری

جونگ که تیمی از کارشناسان و متخصصان امور پزشکی و بهداشتی دولت را هدایت می کند روز جمعه در گفت و گو با تلویزیون شنژن در جنوب چین گفت: همه کشورها برای مهار کرونا در تلاش هستند لذا احتمال می رود تا پایان ماه جاری میلادی بتوانند آن را کنترل و مهار کنند.

اخبار جدید از کرونا

این کارشناس چینی تصریح کرد اگرچه کشورها تلاش می کنند بیماری را کنترل کنند و همه گیری جهانی باعث آزار و اذیت مردم و مسئولان شده است اما بهترین اقدام این است که از مردم بخواهند در خانه بمانند.

او گفت: اصولا ویروس ها با هوای گرم از بین می روند اما کسی نمی تواند بگوید کرونای دیگری در آینده شیوع پیدا نخواهد کرد این کارشناس چینی البته توضیح نداد که چطور به این پیش بینی رسیده است که کشورهای دیگر هم می توانند تا پایان ماه جاری میلادی همه گیری را کنترل کنند.

برخی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیز پیش بینی های مشابهی داشته اند و از اینکه همه گیری به تدریج در اروپا به مرحله با ثباتی رسیده است برای مهار این ویروس در آینده نزدیک ابراز خوشبینی کرده اند.

مصرف گوشت سگ و گربه ممنوع شد

در تحولی دیگر شهر شنژن از شهرهای استان گوانگ دونگ در جنوب چین مصرف گوشت گربه و سگ را ممنوع اعلام کرده است.

مقامات شنژن می گویند این حیوانات ارتباطات بسیار نزدیکی با انسان دارند و اگرچه ناقل ویروس کرونا نیستند اما بخاطر مسائل بهداشتی و انسانی با کسانی که اقدام به کشتار و مصرف گوشت سگ و گربه کنند برخورد خواهد شد.

اخبار جدید از کرونا

اصولا مردم چین به رغم شایعات گسترده از مصرف چنین گوشت هایی خودداری می کنند. در برخی از نقاط این کشور ممکن است شماری از مردم از چنین گوشت هایی مصرف کنند اما عمده گوشت مصرفی مردم چین گوشت ماکیان، آبزیان و گاو و گوسفند و خوک است.

افزایش مبتلایان و قربانیان کرونا در خاورمیانه نگران کننده است

احمد المنظری، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی پنجشنبه شب در گزارش هفتگی‌اش اعلام کرد، شاهد افزایش نگران کننده مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در خاورمیانه هستیم. وی در این گزارش اعلام کرد، شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در یک هفته گذشته در منطقه خاورمیانه از ۳۲ هزار و ۴۴۲ به ۵۸ هزار و ۱۶۸ نفر افزایش یافته است.

در گزارش تارنمای "مصری الیوم"، المنظری در گزارش هفتگی‌اش اعلام کرد، شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در یک هفته گذشته در منطقه خاورمیانه از ۳۲ هزار و ۴۴۲ به ۵۸ هزار و ۱۶۸ نفر افزایش یافته است.

اخبار جدید از کرونا

مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی افزود: با وجود خطرناک‌ بودن شرایط، همچنان فرصت برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید-۱۹ در منطقه خاورمیانه وجود دارد.

وی ادامه داد: ما نیازمند تدابیر فوری هستیم و رهبران کشورها نقشی محوری در این خصوص دارند، همه دولت‌ها و مردم منطقه باید از یک اقدامات کارساز پیروی کنند.

به گزارش مستقل آنلاین المنظری تأکید کرد: افزایش شمار مبتلایان، بیانگر سرعت انتقال بیماری است و راه‌هایی که برای مقابله با انتقال این بیماری وجود دارد، آن است که کشورها در تست تمام افراد مشکوک به کرونا و شناسایی افرادی که با بیماران ارتباط داشته‌اند، جدیت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: تدابیر مناسب برای قرنطینه باید عملی شود. قرنطینه مبتلایان قطعی به کرونا یک موضوع بسیار مهم است و باید دامنه آن در بسیاری از کشورها گسترش یابد، همچنین تمام این اقدامات برای مبارزه با انتقال بیماری و جلوگیری از شیوع آن بسیار اهمیت دارد و در تغییر روند این بیماری همه‌گیر سهیم خواهد بود.

المنظری گفت: در خانه بمانید و از خود مراقبت کنید، این یک شعار نیست بلکه یک پیام هشدارآمیز برای نجات جان افراد است.

مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی افزود: فردی که علایمی چون تب، سرفه دارد باید خود را قرنطینه و از تماس با دیگران خودداری کند و درصورتی که در تنفس دچار مشکل شد، حتما به دنبال مراقبت پزشکی باشد.

المنظری گفت: هنوز برای مقابله کرونا در خاورمیانه فرصت داریم اما این فرصت هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.

اخبار جدید از کرونا

وی افزود: چشم‌انداز منطقه‌ای ما بر پایه حمایت از بهداشت تمام افراد و مشارکت همگان استوار است و اهمیت نقش تمام کشورها و جوامع و افراد خاورمیانه یکسان است و تنها با اجرای تدابیر جدی و مناسب و پیروی از یک رویکرد جامع که بر پایه همبستگی و تلاش استوار باشد، می‌توان با کووید-۱۹ مبارزه کرد.

وی در پایان گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد که ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه رو به وخامت بگذارد.

جدیدترین آمار مبتلایان کرونا در جهان

بر اساس جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به یک میلیون و 16هزار نفر رسید. از این تعداد ۵۳هزار و ۱۶۶ نفر جان باخته و ۲۱۲ هزار و ۱۸ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

جدیدترین واکسن کرونا تست شد

پژوهشگران "دانشگاه پیتسبرگ"(University of Pittsburgh) آمریکا اخیرا اظهار کرده‌اند واکسنی برای بیماری کووید-۱۹ توسعه داده‌اند که می‌تواند حداقل یک سال ویروس را خنثی کند.

به گزارش مستقل آنلاین و به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران آمریکایی اعلام کرده‌اند این واکسن که می‌تواند به مدت یک سال ویروس را خنثی کند روی موش‌ها تست موفق داشته و احتمالا طی ماه‌های آتی مجوز آزمایش انسانی آن صادر خواهد شد.

اخبار جدید از کرونا

این واکسن شامل پروتئین‌هایی است که در بدن تزریق می‌شوند تا بدن آنتی‌بادی‌هایی را تولید کند که با ویروس کرونا مبارزه می‌کنند. این واکسن از طریق یک "پچ" شامل ۴۰۰ سوزن‌ کوچک دارای قند به بدن بیمار تزریق می‌شود.

محققان این واکسن را بر روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند و تخمین می‌زنند که این واکس می‌تواند ویروس کشنده کرونا را به مدت حداقل یک سال خنثی کند.

این واکسن احتمالا طی ۱۲ الی ۱۸ ماه آینده در دسترس خواهد بود و وقتی تایید شود ده‌ها هزار دوز از آن روزانه تولید خواهد شد.

این واکسن "پیت کو وک"(PittCoVacc) نام دارد و نخستین واکسن برای بیماری کرونا کووید-۱۹ است که توسط دانشمندان مستقل مورد بررسی قرار گرفته است. این یافته‌ها در مجله "The Lancet's EBioMedicine " منتشر شده است.

محققان اکنون متقاضی تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده هستند تا بتوانند آزمایشات انسانی را طی چند ماه آینده آغاز کنند.

تست واکسن کرونا روی انسان چند سال زمان نیاز دارد

پروفسور "لوئیز فالو"(Louis Falo)، نویسنده ارشد مطالعه از دانشگاه پیتسبرگ گفت: رسیدن به مرحله آزمایشات انسانی معمولاً به یک یا چند سال زمان نیاز دارد.

تیم پیتسبورگ طی این مطالعه توانست به سرعت عمل کند زیرا آنها پیش از این همه بیماری‌های فراگیر و اپیدمی دنیا را مورد بررسی قرار داده بودند.

اخبار جدید از کرونا

پروفسور "آندره گامبوتو" (Andrea Gambotto) از دانشگاه پیتسبرگ گفت: ما دقیقاً می‌دانیم که برای مبارزه با این بیماری چگونه باید عمل کنیم. تجربیات قبلی نظیر بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ و مرس در سال ۲۰۱۴ نکات بسیاری به ما آموخت. ما دریافتیم که یک پروتئین خاص به نام "پروتئین اسپایک" (spike protein)، در ایجاد ایمنی بدن در مقابل ویروس نقش مهمی ایفا می‌کند.

این تیم همچنین از روش جدیدی به نام "آرایه میکرونیدل" (microneedle array) برای ارسال دارو به بدن استفاده کردند. این آرایه یک پچ شامل ۴۰۰ سوزن کوچک است که پروتئین و شکر را به بدن ارسال و سیستم ایمنی را قوی می‌کند.

آیا داروی "فاوی پیراویر" اثربخش است؟ 

معاون درمان وزارت بهداشت گفت:

به دنبال مصاحبه انجام شده یکی از اعضای محترم هیات علمی شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری تهران در خصوص داروی (favipiravir) به اطلاع می‌رساند داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و در حال حاضر به عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به عنوان تایید یا رد اثربخشی این دارو مورد تایید کمیته نبوده و تخلف محسوب می‌شود.

دکتر کیانوش جهانپور گفت:

وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرد که داروی فاوپیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تایید قرار نگرفته است.

این دارو در ژاپن برای آنفلوآنزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ گزارشی مبنی بر این‌که این دارو در زمینه کرونا کووید ۱۹ سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است.

در چین هم این دارو روی بیمار کووید ۱۹ تست شده و گفته‌اند تاثیر نسبی داشته و حتی مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده بود، پس گرفته شد.

به هر حال مقاله محکمی از مطالعه علمی و بالینی مبنی بر اثربخشی داروی فاوپیراویر وجود ندارد.

برخی اعلام کردند ما محموله اهدایی ژاپن را روی ۳۰ بیمار آزمایش کرده و پاسخ گرفته‌ایم.

اگر این صحیح باشد باید نتیجه آن در مجله‌های علمی چاپ شده باشد یا به وزارت بهداشت ارائه کرده باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

این واکنش ها در مقابل سخنان محمدرضا هاشمیان، یکی از مسئولین بیمارستان مسیح دانشوری است که گفته بود: داروی کرونا در ایران وجود دارد. در درمان کرونا خیلی پیشرفت کرده ایم. باکس دارویی ما قطعا بیشتر از آمریکا است. 

اخبار جدید از کرونا

در بیمارستان مسیح دانشوری استفاده از فاویپیراویر به صورت موردی شروع شد. هفته پیش پزشکان آمریکایی در خصوص این دارو از تجربه ما سؤال کردند و با گروه دیگری از پزشکان به FDA اعلام کرده اند که سریعا این دارو را در اختیار مردم آمریکا قرار دهد.

یکی از شرکت های بزرگ قول داده که ان شاء الله تا چند روز آینده این دارو را در اختیار گروه های پزشکی بگذارند.

کشف دهکده ووهان در آلمان

مردم در دهکده Heinsberg معروف به ووهان آلمان بدون هرگونه تماس، کووید 19 گرفته‌اند و پروفسور «هندریک اشتریخ» و تیم همراه به دهکده رفته تا ریشه ابتلا را کشف کنند.

نکته عجیب اینکه به گفته پروفسور اشتریخ مدیر انستیتو ویروس شناسی دانشگاه Bonnhas، کووید 19 آنطوری که مردم معتقدند، پخش نشده باشد. مردم در این منطقه بیشترین آسیب دیدگی را از کروناویروس دیده اما هیچ تماسی با مورد آلوده نداشته‌اند.

طبق آمار تاکنون 1302 مورد ابتلا و 37 فوتی در این منطقه گزارش شده و هیچ مورد سرایتی هنگام خرید از فروشگاه، لمس دستگیره در، آرایشگاه و اصلاح موی سر و ... گزارش نشده است و همین نکته دانشمندان را به تفکر عمیق واداشته است.

اخبار جدید از کرونا

تازه ترین خبرها از کرونا؛ بدترین آمار روزانه در آمریکا 

شمار قربانیان کرونا در آمریکا در 24 ساعت با هزار و 169 نفر افزایش به 6 هزار و 88 نفر رسید که بدترین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از کووید-19، ظرف 24 ساعت در این کشور به شمار می رود. شمار مبتلان نیز در آمریکا به 245 هزار و 587 نفر رسید.

شمار جان باختگان براثر ابتلا به کرونا در ایتالیا 13 هزار و 974 نفر و شمار مبتلایان 115 هزار و 495 نفر اعلام شد.

شمار تلفات کرونا در اسپانیا به 10 هزار و 348 نفر و شمار مبتلایان به 112 هزار و 65 نفر افزایش یافت.

در آلمان شمار مبتلایان به کرونا به 84 هزار و 789 و شمار قربانیان به هزار و 109 نفر رسید.

شمار مبتلایان به کرونا در چین 81 هزار و 620 نفر و شمار قربانیان 3 هزار و 322 نفر است.

در فرانسه شمار مبتلایان به کرونا به 59 هزار و 105 نفر و شمار جان باختگان به 4 هزار و 503 نفر رسید.

اخبار جدید از کرونا

مجموع مبتلایان به کرونا کووید۱۹ در کشور به ۵۳ هزار نفر رسید

دکتر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت:

از ظهر دیروز تا امروز ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۳۱۸۳ مورد رسید.

خوشبختانه تا کنون ۱۷۹۳۵ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۲۹۴ نفر رسید.

۴۰۳۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

مردم برای غربالگری کرونا به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

نیروهای خستگی ناپذیر حوزه بهداشت، از طریق سامانه ۴۰۳۰ با مردم تماس می گیرند و وضعیت سلامتی آنها را پیگیری می کنند. در صورت مشاهده شماره ۴۰۳۰ بر روی تلفن همراه، حتما پاسخگوی همکاران پرتلاش ما باشید.

کرونا در جهان/ اسپانیا به مرز ۱۱ هزار کشته رسید

شماری از پرستاران یک بیمارستان آمریکایی در محله «برانکس» واقع در نیویورک با تجمع در مقابل محل کار خود خواستار افزایش تجهیزات محافظت فردی برای کادر درمانی شدند.

وزارت بهداشت اسپانیا از ثبت ۷۴۷۲ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا و ۹۳۲ فوتی بر اثر آن خبر داد. تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در اسپانیا به ۱۱۷۷۱۰ نفر و تعداد قربانیان آن نیز به ۱۰۹۳۵ تن افزایش یافت.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که به‌خاطر نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا به قرنطینه رفته بود، امروز از قرنطینه خارج شد.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به‌دلیل عدم بهبودی از این بیماری، همچنان در قرنطینه می‌ماند.

جدید از کرونا

در سوئیس طی بیست‌وچهار ساعت گذشته ۱۰۳۶ مبتلای جدید و ۵۲ فوتی بر اثر کرونا گزارش شد. اداره فدرال بهداشت عمومی سوئیس اعلام کرد شمار مبتلایان در این کشور به ۱۹۳۰۳ نفر و تعداد قربانیان آن به ۵۷۳ تن رسید.

در بلژیک نیز ۱۴۲۲ مورد ابتلای جدید و ۱۳۲ فوتی بر اثر ویروس کرونا ثبت شد. به گفته «سرویس سلامت عمومی فدرال» بلژیک، تعداد کل مبتلایان ویروس کرونا به ۱۶۷۷۰ نفر و شمار قربانیان آن نیز به ۱۱۴۳ نفر افزایش یافت.

پناهجویان محبوس در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا، درخصوص عواقب شیوع ویروس کرونا در این کمپ‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

سومین هواپیمای حامل پزشکان ارتش روسیه برای کمک به صربستان، عازم این کشور شد.

در بحرین ۲۹ مبتلای جدید گزارش شد تا شمار کل مبتلایان به ۶۷۲ نفر برسد.

دولت مغرب از ثبت ۱۵ مورد ابتلای جدید خبر داد. شمار کل مبتلایان در این کشور ۴۹ نفر گزارش شده است.

فرماندار توکیو، پایتخت ژاپن درباره احتمال طغیان ویروس کرونا در این شهر هشدار داد. امروز ۸۹ مبتلای جدید در توکیو گزارش شد.

وزارت بهداشت لبنان از ثبت ۱۴ مورد ابتلای جدید به این بیماری خبر داد. در لبنان تا کنون ۵۰۸ مبتلا و ۱۷ فوتی گزارش شده است.

شمار مبتلایان در فیلیپین با ثبت ۲۹ مورد جدید، به ۲۸۵ نفر افزایش یافت.

در کویت نیز با افزوده شدن ۷۵ بیمار جدید، شمار کل مبتلایان به ۴۱۷ نفر رسید.

نخست‌وزیر سنگاپور دستور داد تمام بخش‌های دولتی و خصوصی این کشور برای یک ماه تعطیل شود.

در عمان نیز ۲۱ مورد ابتلای جدید گزارش شد. شمار مبتلایان در این کشور ۲۵۲ نفر اعلام شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها