هانتا، ویروس جدید چینی/هانتا ویروس چیست؟

یک مرد چینی بر اثر ابتلا به "ویروس هانتا" جان خود را از دست داد. پایگاه خبری "گلوبال تایمز" چین نوشت، با وجود درگیری جهان با ویروس کرونا، بیماری دیگری نیز در حال رشد است؛ آزمایش مردی از اهالی "یوننان" چین نشان داد که او مبتلا به "ویروس هانتا" است.

هانتا، ویروس جدید چینی/هانتا ویروس چیست؟

این مرد که در روز دوشنبه در حال بازگشتن به استان "شاندوگ" به وسیله یک اتوبوس بود، ناگهان درگذشت؛ با انجام آزمایش پزشکان متوجه شدند که به بیماری هانتا مبتلا بوده است.

پایگاه خبری "first post" نوشت، طبق بررسی‌های "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری" در آمریکا(CDC)، هانتا ویروسی است که عمدتا توسط جوندگان گسترش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث بیماری‌ های مختلفی در افراد شود.

ویروس جدید هانتا

این بیماری می‌تواند باعث سندرم ریوی هانتی ویروس (HPS) و سندرم کلیوی هانتی ویروس (HFRS) شود.

این بیماری از طریق هوا قابل انتقال نیست و فقط در صورت تماس با ادرار، مدفوع و بزاق جوندگان گسترش پیدا می‌کند.

علائم اولیه HPS شامل خستگی، تب و درد عضلات به همراه سردرد، سرگیجه، لرز و مشکلات شکمی است؛ طبق گفته CDC اگر درمان نشود منجر به تنگی نفس یا حتی مرگ می‌شود.

ویروس هانتا چیست؟ ثبت نخستین مورد مرگ در چین در بحبوحه بحران کرونا

‌مردی در چین طبق گزارش رسانه‌های این کشور بر اثر ابتلا به ویروس هانتا درگذشت. روزنامه دولتی گلوبال تایمز در گزارشی اعلام کرد که این مرد از استان یون‌نان در جنوب غربی چین روز دوشنبه زمانیکه به سمت استان شاندونگ در شرق این کشور با اتوبوس در حال سفر بود جان باخت. وی برای کار به این استان می‌رفت.

طبق گزارش های منتشر شده از این مرد پس از مرگ نمونه برداری شده و نتیجه آزمایش ویروس هانتا در وی مثبت بوده است. ۳۲ مسافری که همراه وی در اتوبوس بودند نیز مورد آزمایش قرار گرفتند. ... هنوز نتایج آزمایش مسافران اتوبوس مشخص نشده است. ...

طبق گزارش‌های علمی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا ... این ویروس زمانیکه از طریق ادرار، مدفوع و بزاق جونده از بدن وی خارج و در هوا پراکنده می‌شود می‌تواند به افراد منتقل شود. در موارد نادر، فرد ممکن است در صورتی که از سوی یک جونده آلوده به ویروس گاز گرفته شود، به بیماری مبتلا شود. همچنین متخصصان معتقدند اگر دست فردی به سطوح آلوده به ادرار، مدفوع یا بزاق جونده برخورد کند و سپس دهان یا بینی خود را با دست آلوده لمس کند ممکن است به این ویروس مبتلا شود. همچنان که غذای آلوده نیز می‌توان یک راه دیگر انتقال این ویروس به انسان باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا معتقد است که ویروس هانتا در آمریکا نمی‌تواند از انسان به انسان منتقل شود، در حالیکه موارد نادری از انتقال انسان به انسان این ویروس در شیلی و آرژانتین در میان افرادی که با بیماران آلوده به ویروس هانتا در ارتباط بوده‌اند ثبت شده است.

ویروس جدید هانتا

مرگ این مرد چینی در حالیکه جهان درگیر شیوع ویروس کرونا است تا حدودی باعث دامن زدن به فضای رعب و ترس شده است اما به‌نظر می‌رسد این ویروس ویژگی‌های بسیار متفاوت‌تری نسبت به ویروس جدید کرونا دارد و انتقال انسان به انسان در آن خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

ویروس هانتا که از طریق تماس با موش یا ادرار موش، بزاق یا مدفوع موش، انسان را آلوده می کند و باعث بیماری به نام " ویروس هانتا سندرم ریه" (HPS) می شود. ویروس هانتا، که از شخص به شخص دیگر منتقل نمی شود، خطر بیماری همه گیر را به همراه نمی‌آورد.

دست‌کم از سال ۱۹۵۰ هم بوده و برخلاف آن چه در تلگرام فارسی پخش شده، ویروس تازه‌ای مثل ویروس کرونای جدید محسوب نمی‌شود. 

نقشه شیوع هانتا ویروس کره‌ای در جهان

به نوشته مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا NCBI در حال حاضر بیش از 21 نوع هانتا ویروس در جهان وجود دارد.

در سال 1978 مردی بر اثر تب بالا کنار رودخانه هانتان کره جنوبی درگذشت و در طول جنگ کره 1951-1953 بیش از 3 هزار ابتلا به تب همورولوژیک میان سربازان سازمان ملل گزارش شد.

ویروس جدید هانتا

در سال 1981 نوع جدیدی از هانتا ویروس کشف شد که دلیلی بر تب همورولوژیک و سندرم کلیوی شد.

فرد مبتلا به هانتا ویروس دچار تب، درد شدید عضلانی و خستگی ممتد می‌شود و بعد از چند روز دچار تنگی نفس می‌شود.

برخی اوقات نیز دچار سردرد، سرگیجه، لرز، تهوع، استفراغ، اسهال و معده درد خواهد شد و سپس فوت خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها