حد مجاز کاهش وزن در هفته

میزان کاهش وزن بدون بازگشت در ماه با رژیم اصولی ۳ کیلوگرم هست پس نباید توقع داشت روزی نیم یا یک کیلو کم کنیم. کاهش وزن شدید در مدت زمان کوتاه به بدن آسیب های جبران ناپذیری می زند!

حد مجاز کاهش وزن در هفته

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

کاهش وزن مناسب و استاندارد، در هفته نیم تا یک کیلو و در یک ماه 2 تا 4 کیلو است، زیرا این مقدار کاهش وزن به سلامت بدن لطمه‌ای وارد نمی‌کند. هر یک کیلو اضافه وزن (چربی بدن) معادل 7000 کیلو کالری انرژی ذخیره شده است و فردی که در هفته یک کیلو وزن خود را کاهش می‌دهد، در واقع روزانه هزار کالری از مقدار نیاز انرژی روزانه خود را کاهش داده و کاهش بیش از این مقدار انرژی در روز، گرچه موجب کاهش سریع وزن می‌شود، ولی باعث مقاومت بدن در برابر کاهش پیوسته وزن و بروز عوارضی مثل ناراحتی‌های عصبی، خشکی پوست، ریزش مو، افت شدید فشار خون، ابتلا به کم‌خونی شدید و آسیب به ارگان‌های حساس بدن خواهد شد. 

در طول پروسه رژیم و ورزش برای لاغری، بهترین زمان مناسب برای وزن‌کشی هر هفته یک بار هست و نباید هرروز خودمان را وزن کنیم چون مقدار آبی که در روز می‌خوریم و میزان دفع، بر روی بالا و پایین شدن وزن در طول روز تاثیر دارد و ممکن است وزن هرروز کاهش پیدا نکند و یک روزهایی بیشتر نیز شود!

از طرفی فاصله وزن کشی‌ها بهتر است از یک هفته بیشتر نشود که هم کنترل وزن دستمان باشد و هم انگیزه‌برای رژیم و ورزش را از دست ندهیم.

بنابر‌این بهترین روش لاغری، استفاده از تمام گروه‌های غذایی مانند نان و غلات، فرآورده‌های غلات، سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و حبوبات است و برای کاهش وزن به تعادل و تنوع مواد غذایی و میزان آنها باید توجه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها