حقیقت یا تبلیغ

تاثیر دمنوش های لاغری بر روند کاهش وزن

حقیقت این است که لاغری مسیر میان‌بر ندارد. برای کاهش وزن درست و ماندگار لازم است ابتدا دلایل اضافه وزن هر کدام از ما، که در سبک زندگی ماست، با بررسی همه‌جانبه شناسایی و تجزیه و تحلیل شود

تاثیر دمنوش های لاغری بر روند کاهش وزن

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

چاقی دلایل متعددی دارد و این دلایل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. انتخاب‌ها و رفتارهای غذایی، ساختارهای فکری، بهداشت خواب، میزان تحرک، استرس و آرامش، تجسم ذهنی ما از خودمان و چندین عامل دیگر در کنار هم تعیین کننده وزن ما هستند. در هر فرد تعدادی از این عوامل با درجات متفاوت، دست به دست می‌دهند و مسبب افزایش وزن هستند. چگونه ممکن است برای این مشکلات متنوع یک راه حل واحد و یکسان وجود داشته باشد و همه دلایل چاقی با نوشیدن یک دمنوش برطرف شود؟

هیچ گیاهی شناخته نشده است که تاثیر مشخص در کاهش وزن داشته باشد. دمنوش زیره یا زنجبیل یا چای سبز البته نوشیدنی‌های مفیدی هستند ولی اثر محسوسی بر وزن ما نخواهند داشت. بنابراین وقتی با محصولی با عنوان چای لاغری یا دمنوش لاغری مواجه هستیم، این احتمال هست که در ترکیب آن از داروها و مواد شیمیایی غیرمجاز استفاده شده باشد.

 کم شدن اشتها که به عنوان یکی از دو مکانیسم عمل چای‌های لاغری معرفی می‌شود، مبنای مستند علمی ندارد و یک ادعای بی‌پشتوانه است. اگر بعضی از مصرف کننده‌‌های این چای‌ها مختصری کاهش اشتها را گزارش می‌کنند، ثابت شده با نوشیدن آب به جای چای لاغری هم همین تجربه را خواهند داشت.

 افزایش سوخت و ساز، مکانیسم دومی است که به دمنوش‌های لاغری نسبت داده می‌شود ولی این موضوع هم صحت ندارد. تحقیقات مختلفی در این باره انجام شده و نتایج یا نشان دهنده بی‌تاثیر بودن این دمنوش‌ها و یا تاثیر بسیار ناچیز آنهاست.

 با توجه به بازار مصرف و تقاضای بالای جهانی، شرکت‌های بزرگ داروسازی دنیا رقابت شدیدی برای تولید و عرضه داروهای لاغری دارند. اگر در دمنوش‌های لاغری واقعا ماده موثره‌ای وجود داشت که باعث کاهش وزن می‌شد، حتما کمپانی‌های داروسازی آن را به شکل قرص و دارو تولید می‌کردند و به تایید سازمان‌های مرجع مانند FDA می‌رساندند، اما چنین اتفاقی نیفتاده و تحقیقات انجام شده که خیلی از آنها توسط خود شرکت‌های داروسازی انجام شده، نشان دهنده بی‌تاثیر بودن این چای‌ها و دمنوش‌ها در کاهش وزن است.

 همه ما دوست داریم بدون زحمت و از راه‌های میان‌بر به خواسته‌هایمان برسیم، به همین دلیل برای لاغر شدن ممکن است سراغ قرص لاغری یا دمنوش لاغری برویم. اما حقیقت این است که لاغری مسیر میان‌بر ندارد. برای کاهش وزن درست و ماندگار لازم است ابتدا دلایل اضافه وزن هر کدام از ما، که در فکر و نگرش‌ها، انتخاب‌ها، عادات، رفتارها، آگاهی‌ها، مهارت‌ها و به طور خلاصه در سبک زندگی ماست، با بررسی همه‌جانبه شناسایی و تجزیه و تحلیل شود و سپس با برنامه‌ریزی فردی و متدهای رفتاردرمانی و شناخت‌درمانی در یک فضای حمایتی و انگیزشی به سمت سبک زندگی سالم و متعادل حرکت کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها